راهکارهایی برای خواب راحت نوزاد

14

خواب نوزاد می‌تواند چالشی مهم برای والدین باشد. داشتن فرزند بسیار شیرین است، اما به نوبه خود، دارای سختی‌ها و مشکلاتی نیز هست. یکی از این مسائل، خواب راحت نوزاد است. این مسئله به خصوص در روزهای اول به دنیا آمدن فرزند که شما نیز خسته هستید، دارای اهمیت است. راهکارهایی برای خواب راحت نوزاد وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید و نوزاد خود را به راحتی به خوابی عمیق رهنمون شوید. در این مطلب وبلاگ کلینیک ختنه نوزادان تهران در سایت طب بوک راهکارهایی برای این مشکل ارائه می کنیم.

راهکارهایی برای خواب راحت نوزاد

راهکارهای زیادی برای خواب نوزاد وجود دارد که می‌توانید از یک یا چند مورد از آنها کمک بگیرید و به راحتی نوزاد خود را بخوابانید.

·       با او ارتباط چشمی برقرار نکنید: برقراری ارتباط چشمی با نوزاد، بسیار تحریک کننده است و سبب می‌شود تا خواب از چشمان او برود. برای اینکه خواب نوزاد به خوبی انجام شود و شما نیز کلافه نشوید، از برقراری ارتباط چشمی با او پرهیز کنید.

·       نوزاد را در کنار خود بخوابانید: مطالعات نشان داده است خواب نوزاد در کنار والدین، سبب افزایش عزت نفس و کاهش اضطراب آنها در آینده خواهد شد. برای حفظ امنیت نوزاد، می‌توانید تخت خواب او را در کنار تخت خود قرار دهید.

·       استفاده از روش صندلی: از مهم‌ترین دلایل گریه نوزاد پس از بیدار شدن از خواب، عدم حضور والدین کنار اوست. روش صندلی، روشی تدریجی است؛ بدین صورت که پدر یا مادر روی صندلی کنار نوزاد بنشینند تا او بخوابد و با هر بار بیدار شدن، دوباره او را بخوابانند. به تدریج سعی کنید فاصله صندلی تا تخت نوزاد را زیاد کنند و در نهایت از اتاق خارج شوند.

·       استفاده از روش فِربِر: خواب نوزاد به کمک روش فِربِر، یکی از کارآمدترین راه‌ها برای خواباندن نوزاد است. اساس این روش زمان دادن به نوزاد حتی با گریه است که عادت صحیح خواب را برای او به وجود می‌آورد. در این روش نوزاد را در گهواره گذاشته و به بیرون از اتاق بروید. سعی کنید پس از 3 دقیقه از شروع گریه وارد اتاق شوید و با صدایی نجواگونه با او صحبت کنید تا بخوابد.  در شب‌های بعد زمان ورود و صحبت و آرام کردن نوزاد را به 5 دقیقه افزایش دهید. با افزایش مدت زمان ورود به اتاق به 10، 12 و 15 دقیقه، خواهید دید که پس از یک یا دو هفته، گریه‌ نوزاد پس از چند دقیقه قطع می‌شود و به خواب می‌رود. نوزاد با این روش آموخته می‌شود که پس از هر بار گریه کردن، شما نباید او را در آغوش بگیرید و به او توجه کنید.

·       حمام کردن نوزاد: آبِ گرمِ حمام و سپس نوازش با حوله نرم، به خواب نوزاد کمک شایانی می‌کند. سعی کنید با آرامش و بدون اسباب‌بازی‌های نوزاد، او را حمام کنید تا تجربه‌ای لذت‌بخش و آرام برای او به همراه داشته باشد.

·       محیطی آرام برای خواب نوزاد فراهم کنید: پرده اتاق نوزاد را بکشید و موسیقی آرامی برای او پخش کنید، به‌گونه‌ای که فضای رحم مادر برای نوزاد، شبیه‌سازی شود.

·       می‌توانید قنداق را نیز امتحان کنید: سعی کنید روش‌های مختلف قنداق کردن را برای خواب نوزاد امتحان کنید تا متوجه شوید که او با کدام مدل پیچیدن قنداق، راحت‌تر است و به خواب می‌رود.

·       تخت خواب نوزاد را خلوت کنید: بهتر است تخت و فضای خواب کودک را از هرگونه وسیله و اسباب‌بازی اضافه‌ای که ممکن است برای او خطر آفرین باشد، خالی کنید. می‌توانید از ملحفه‌ای روی تشک نوزاد استفاده کنید و در صورت نیاز به گرم شدن نوزاد، او را در کیسه خوابِ مخصوص بخوابانید.

·       روش در آغوش گرفتن، آرام کردن و خواباندن نوزاد به صورت ایستاده و نشسته: روشی آسان که مناسب خواب نوزاد تا قبل از 7 ماهگی است. می‌توانید با هر بار گریه نوزاد، او را در آغوش بگیرید تا ساکت شود و بخوابد و با گریه دوباره نوزاد، این مراحل را برای او دوباره تکرار کنید.

·       میزان دمای اتاق را کاهش دهید: برای راحتی خواب نوزاد، میزان دمای اتاق را اندکی پایین بیاورید تا هوای اتاق مقداری خنک شود. برای سنجش دمای اتاق نیز دست خود را روی قفسه سینه نوزاد قراردهید. گرم بودن آن به معنای متعادل بودن دمای هوای اتاق است.

·       فضای اتاق نوزاد را خوشبو کنید: برای افزایش کیفیت خواب نوزاد، استفاده از دستمالی آغشته به روغن‌هایی با بوی خوش، بسیار مؤثر است و سبب تسریع در خواب نوزاد می‌شود. این نکته را باید یادآور شد که استفاده از خوشبو کننده‌ها برای نوزادان زیر 6 ماه مناسب نیست.

·       مراقبت از نوزاد را هر دو بر عهده بگیرید: می‌توانید زمان مراقبت از نوزاد را در طول ساعات شب به 2 بخش تقسیم کنید. یک بخش از شب را مادر و بخشی دیگر را پدر بر عهده بگیرد. حتی اگر مادر باید برای شیردهی بیدار شود، تعویض پوشک و آرام کردن نوزاد را به پدر واگذار کنید.

·       یک برنامه منظم برای خواب نوزاد داشته باشید: داشتن برنامه‌ای منظم و همیشگی برای خواب نوزاد، بسیار کمک کننده است. ترتیب دادن این برنامه منظم شبانه به عهده والدین است، مانند حمام کردن نوزاد، قصه‌خواندن برای او، شیر دادن به نوزاد و سپس خوابیدن او. ماساژ بدن نوزاد با لوسیون هم می‌تواند مفید باشد. در نهایت چراغ را خاموش کنید، کمی کنار تخت راه بروید و آرام او را در جای خود بگذارید.

جمع‌بندی

والدینی که اخیراً صاحب نوزاد شده‌اند، ممکن است به دلیل بی‌قراری‌های نوزاد که معمولاً تا سن 6 ماهگی او نیز به طول می‌انجامد، دچار مشکل بدخوابی شده باشند. مهم است که در کنار توجه به غذای نوزاد، پوشاک و دیگر نیازهای او، به خواب نوزاد خود نیز توجه کافی داشته باشند.

سؤالات متداول

1. می‌توان برای کیفیت بهتر خواب نوزادان دوقلو، آنها را در کنار هم خواباند؟

می‌توانید نوزادان دوقلو را در هنگام بیداری‌های شبانه و برای راحتی خواب آنها، در کنار هم بخوابانید تا خواب با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

 


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب